Czy warto kupować linki?

Czy warto kupować linki?

Link building, czyli pozyskiwanie odnośników do pozycjonowanej strony, to jeden z najważniejszych procesów wspomagających SEO. Wymaga on jednak sporych nakładów, zarówno pod względem pracy, jak i finansów. Ze względu na to kupowanie linków może wydawać się dobrym sposobem na ułatwienie sobie całego procesu. Tylko czy warto ryzykować?

Odnośniki zewnętrzne w oczach Google

Od wprowadzenia w 2012 roku algorytmu Penguin sposób odczytywania odnośników przez Google ulega ciągłym zmianom. Wówczas to rozpoczęła się regularna walka ze sztucznym pozyskiwaniem linków. Aktualnie sama ilość odnośników ma marginalne znaczenie, znacznie ważniejsza jest ich jakość. Google docenia linki wysokiej jakości, czyli m.in. zamieszczone naturalnie, pochodzące ze stron o wysokim autorytecie i odsyłające z treści powiązanych tematycznie. Ze względu na to masowe zamieszczanie jakichkolwiek odnośników nie ma już żadnego sensu, może być nawet szkodliwe.

Jakość kupowanych linków

Samodzielnie pozyskiwanie odnośników wiąże się często z wielogodzinną pracą nad specjalistycznymi artykułami czy nawiązywaniem kontaktów z właścicielami innych stron. To właśnie ta praca pozwala jednak zapewnić Twojej stronie wysoką jakość odnośników. Kupując linki zwrotne, nie masz większej kontroli nad tym, jak będzie wyglądać linkująca treść. Nie masz też wpływu na to, na jakich stronach znajdą się odnośniki. Gwarancje czy zapewnienia firm sprzedających linki należy traktować z dużą dozą ostrożności. W znacznej większości przypadków generowane przez nie odnośniki są przeciętnej jakości i pochodzą z zakrawających na spam stron. Mogą więc zaszkodzić Twojej stronie.

Ryzyko związane z kupowaniem linków

Masowe kupowanie linków w większości przypadków jest nie tylko nieskuteczne, ale i ryzykowne. Takie praktyki są uznawane przez Google za próbę nieuczciwej manipulacji wynikami wyszukiwania. Nagły przyrost odnośników z jednego lub kilku podobnych źródeł może więc sprawić, że Twoja strona straci sporo widoczności. W skrajnych przypadkach możesz narazić się też na nałożenie filtra Google. Nawet jeśli kupisz zaledwie kilka odnośników, to algorytmy i tak z czasem "dowiedzą się" o ich nienaturalnym charakterze. Po prostu nie warto tego robić.

Jeśli zależy Ci na stabilnej pozycji w wyszukiwarce i skuteczności SEO, to zakup linków zwyczajnie nie wchodzi w grę. Zamiast tracić pieniądze na podejrzane odnośniki, przeznacz je na artykuł sponsorowany na portalu branżowym lub opłacenie copywritera, który stworzy dla Ciebie solidne treści do guest bloggingu. Zyskasz w ten sposób znacznie więcej.