Jak dobrać słowa kluczowe?
Słowa lub frazy kluczowe to wyrażenia wpisywane w wyszukiwarce przez użytkowników. Pozycjonowanie ma na celu zwiększenie widoczności Twojej witryny właśnie na te frazy. To od nich zależy trudność, skuteczność i opłacalność całego procesu. A zatem: jak dobrać słowa kluczowe?
Rodzaje słów kluczowych
Zanim przejdziemy do tego, jak dobrać słowa kluczowe, musimy najpierw przedstawić ich rodzaje. Nie każda fraza jest bowiem identyczna, a stosowane w SEO Twojej strony słowa powinny być różnorodne.
Wśród słów kluczowych można wyróżnić:
- frazy ogólne (fat head) - jedno lub dwa słowa, ogólnie oddające zakres poszukiwanych informacji, najpopularniejsze, ale mało szczegółowe,
- frazy chunky middle - 3-4 słów, średnia długość, nieco bardziej precyzyjne, ale nadal popularne
- frazy long tail - powyżej 4 słów, frazy długie, bardzo precyzyjne, najmniej popularne, ale mające duży potencjał sprzedażowy,
Każda z fraz może być też:
- sprzedażowa - związana z biznesem lub reklamująca
- informacyjna - niezwiązana w żaden sposób z ofertą,
- brandowa - zawierająca nazwę produktu lub firmy,
Jakie słowa kluczowe wybierać?
Jeśli chcesz wiedzieć jak dobrać słowa kluczowe, musisz wiedzieć, jak ocenić ich potencjał. Ważna jest nie tylko popularność danej frazy, czyli średnia liczba odsłon, ale też jej konkurencyjność i potencjał sprzedażowy. Ogólne słowa kluczowe są wyszukiwane najczęściej, przez co cechują się zazwyczaj dużą konkurencją. Te mniej popularne są więc znacznie łatwiejsze w pozycjonowaniu. Popularność zapytań, ich precyzyjność i konkurencyjność trzeba zwyczajnie wypośrodkować. Nie ma tu jednego przepisu na sukces, wszystko zależy od sytuacji konkretnej strony, branży i grupy docelowej.
Jak dobrać słowa kluczowe krok po kroku
Tworzenie listy słów kluczowych do pozycjonowania warto zacząć od spisania wszystkich elementów oferty (produktów bądź usług). Warto też przy tym posiłkować się podpowiedziami Google, wyświetlanymi na dole stron wyników lub w polu wyszukiwania. Taką podstawową listę możesz uzupełnić o sugestie generowane przez narzędzia takie jak KeywordTool lub planer słów kluczowych Google Adwords. Z ich pomocą zweryfikujesz też popularność i konkurencyjność wybranych fraz.
Gdy stworzysz i zweryfikujesz listę słów, kolejnym krokiem będzie przypisanie ich do poszczególnych podstron. Dzięki temu znacznie ułatwisz sobie cały późniejszy proces optymalizacji i unikniesz błędów. Pamiętaj, że jedna fraza powinna być używana tylko na jednej podstronie. Mając tabelę zapytań przypisanych do konkretnych adresów, masz już dobrane słowa kluczowa. Możesz więc przejść do analizy strony, tworzenia strategii i optymalizacji. Życzymy powodzenia!