Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?
Każdy, kto prowadzi sklep internetowy, powinien dbać o jego optymalizację i pozycjonowanie pod kątem wyszukiwarek. To jeden z najistotniejszych elementów marketingu online składających się na regularne pozyskiwanie ruchu, budowanie stałej pozycji na rynku i rozwój biznesu. Tylko od czego zacząć?
Samodzielnie czy z agencją?
Pierwsze pytanie, które nasuwa się po zapoznaniu się z istotą SEO, to to, czy pozycjonowanie można w ogóle prowadzić samodzielnie. Odpowiedź jest tutaj dwojaka. Pozycjonowania można bowiem prowadzić z powodzeniem samodzielnie, ale wymaga to sporych nakładów czasu i pracy. Wiąże się to też z intensywną nauką, zarówno teoretyczną, jak i tą na własnych błędach, które są nieuniknione. Jest to więc świetna opcja pod kątem rozwijania swoich umiejętności, ale nie najlepsza wtedy, gdy SEO musi być opłacalne. Jeśli prowadzisz więc biznes, to profesjonalne pozycjonowanie sklepów internetowych będzie zapewne opcją dużo rozsądniejszą. Nie znaczy to jednak, że nie możesz zrobić niczego samodzielnie, wręcz przeciwnie.
Od czego zacząć samodzielne pozycjonowanie sklepu?
O podstawowe zabiegi optymalizacyjne w sklepie internetowym powinno dbać się zawsze, już od momentu jego powstawania. Nawet jeśli nie planujesz samodzielnego prowadzenia SEO. Wszystko dlatego, że pozwalają one zapobiec najczęstszym, banalnym błędom, które skutecznie utrudniają późniejsze budowanie widoczności. Najważniejszym aspektem jest tutaj właściwy dobór i analiza fraz kluczowych, tj. zapytań, po których użytkownicy będą odnajdywać Twój sklep.
Frazy powinny być przede wszystkim dobrane według intencji szukających, czyli w tym wypadku, chęci znalezienia i zakupienia konkretnego produktu. Ważne jest też zweryfikowanie ich popularności oraz konkurencyjności. Te same słowa kluczowe nie mogą być powtarzane na kilku podstronach. Istotne jest również nieskupianie się wyłącznie na frazach krótkich, cechujących się największym ruchem. Ze względu na popularność są one zazwyczaj trudne w pozycjonowaniu, a przez to mogą być także nieopłacalne.
Podstawowe czynności optymalizacyjne
Aspektów, o które warto zadbać już na etapie powstawania sklepu internetowego, jest kilka. Przy korzystaniu z oprogramowania SaaS, systemów CMS czy innych rozwiązań dedykowanych sklepom większość związanych z nimi zabiegów można wykonać jednak bardzo szybko i prosto. Podstawą są unikalne i zawierające najważniejsze frazy kluczowe meta tagi oraz przyjazne adresy URL dla wszystkich podstron sklepu. Niezwykle ważne jest też odpowiednio wczesne zadbanie o właściwe zarządzanie indeksacją poprzez m.in. dyrektywy pliku robots oraz zgłoszenie mapy witryny. Wśród ważnych aspektów nie sposób nie wymienić także dbania o strukturę treści (nagłówki Hx) oraz jego unikalność. Nie zapomnij również poświecić nieco czasu przekierowaniom 301.
Samodzielne zadbanie o podstawowy optymalizacji nie pozwoli Ci co prawda od razu zbudować skutecznej widoczności w wyszukiwarce. Będzie jednak świetnym punktem wyjścia. Zarówno do pozycjonowania samodzielnego, jak i współpracy z agencją SEO. Warto zacząć więc właśnie od niego.