Meta robots - rodzaje i znaczenie w SEO
Prawidłowe stosowanie meta tagów jest istotnym elementem optymalizacji strony internetowej. Title i description pozwalają wpływać na to, jak Twoja strona prezentuje się w wynikach wyszukiwania. Zaraz obok nich, niezwykle ważne są też tagi meta robots, to im przyjrzymy się dzisiaj bliżej.
Czym jest i czemu służy meta robots?
Meta robots to znaczniki zawierające wytyczne dla odwiedzających Twoją stronę robotów Google. Pozwalają one kontrolować proces indeksacji podstron i śledzenia odnośników. Dzięki nim możesz zabronić robotom dodania do indeksu adresów, które nie powinny być widoczne w wyszukiwarce. Jest to przydatne dla stron takich jak regulaminy lub koszyki zakupowe, które ze względu na powtarzalną treść mogą zaniżać pozycję w rankingu. To jednak jeszcze nie wszystko. Meta robots pozwala stosować różne wartości, pozwala też na pozostawianie instrukcji dla konkretnych robotów.
Jakie wartości może przyjmować robots meta tag?
Domyślna wartość robots meta tag to "all". Pozwala ona robotom indeksować podstronę i śledzić wszystkie zawarte na niej linki. Brak znacznika meta robots w kodzie strony jest zawsze równoznaczny wartości "all".
Pozostałe wartości to:
- index - strona może być indeksowana
- noindex - strona nie może być indeksowana
- follow - roboty mogą śledzić linki zawarte na stronie
- nofollow - roboty nie mogą śledzić linków zawartych na stronie
- none - roboty nie mogą indeksować strony, ani śledzić linków
Poszczególne wartości można ze sobą łączyć, np. "index, nofollow". Wpisanie w robots meta tag "index, follow" będzie równoznaczne z wartością "all". Wpisanie "noindex, nofollow" zadziała identycznie jak "none". Pamiętaj, że jeśli strona ma podlegać zarówno indeksacji, jak i śledzeniu linków, to tag meta robots jest zbędny.
Meta name robots - jak stosować?
Struktura znacznika meta robots to:
< meta name="robots" content="wartość" />
Znacznik ten umieszczamy w sekcji head strony. W miejsce meta name robots można wpisać też "googlebot", wtedy dyrektywa będzie respektowana wyłącznie przez roboty Google. Możliwe jest także wpisanie nazwy pojedynczego robota, np. "Googlebot-video". Dzięki temu zakaz indeksacji czy śledzenia będzie dotyczył tylko tego konkretnego crawlera. Na jednej podstronie można zastosować też kilka różnych dyrektyw dla różnych robotów.
Nofollow warto zastosować na wszystkich stronach, na których znajdują się odnośniki do niezaufanych lub niepowiązanych tematycznie witryn. Noindex umieść na podstronach, które nie powinny być widoczne w wyszukiwarce. Co ważne, ten meta robots tag nie tylko zabrania zindeksowania, ale pozwala też usunąć podstronę z indeksu (jeśli już się w nim znajduje). Rozsądne stosowanie meta robots może być bardzo korzystne dla SEO Twojej strony.